Τεχνολογία

H Yamaha κατοχυρώνει πατέντες για ημιαυτόματο κιβώτιο

του Νεκτάριου Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο σχεδιασμός ενός ημιαυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων από την Yamaha, θα μπορούσε να ανταγωνιστεί το νέο σύστημα E-Clutch της Honda που εισήχθη στα μοντέλα CB650R και CBR650R του 2024 και στοχεύει να προσφέρει μια φθηνή και απλή εναλλακτική λύση από τα πιο σύνθετα ημιαυτόματα όπως το δικό της DCT (Dual Clutch Transmission).

Τώρα φαίνεται ότι η Yamaha αναπτύσσει τη δική της ιδέα για χρήση στην MT-07 και στα μοντέλα που βασίζονται σε αυτή. Ενώ ο ηλεκτρονικά ελεγχόμενος συμπλέκτης E-Clutch της Honda έχει μια έξυπνη υβριδική σχεδίαση, διατηρώντας μία συμβατική μανέτα συμπλέκτη με ντίζα για να χρησιμοποιεί ο αναβάτης τον συμπλέκτη αν το θέλει ή και να αλλάζει ταχύτητες χωρίς τη χρήση του μόνο με το αριστερό πόδι, η Yamaha σχεδιάζει ένα πιο συμβατικό ημιαυτόματο κιβώτιο. Εξαλείφει τον λεβιέ αλλαγής ταχυτήτων και την αριστερή μανέτα συμπλέκτη, τοποθετώντας ένα σετ κουμπιών στο τιμόνι.

Το σύστημα YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shifting), υπήρξε στην FJR1300 του 2006

Μια νέα αίτηση διπλώματος ευρεσιτεχνίας από την Yamaha απεικονίζει το σύστημα, δείχνοντάς το ξεκάθαρα προσαρμοσμένο σε μία μοτοσυκλέτα σχεδιασμένη στο πλαίσιο και τον δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα της MT-07. Αυτό δεν είναι κάτι εντελώς νέο για τη Yamaha. Η εταιρεία προσέφερε για πρώτη φορά το σύστημα YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shifting), το οποίο αυτοματοποιεί τον συμπλέκτη και τις αλλαγές ταχυτήτων ενός κατά τα άλλα συμβατικού κιβωτίου ταχυτήτων στην FJR1300 του 2006.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο σχεδιασμός που απεικονίζεται στη νέα αίτηση διπλώματος ευρεσιτεχνίας για την MT-07 είναι μία παρόμοια ιδέα, με το καινοτόμο στοιχείο που η εταιρεία ελπίζει να κατοχυρώσει με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας σχετικά με τη διάταξη των κουμπιών που ενεργοποιούν τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου και όχι με την έννοια της ίδιας της ημιαυτόματης αλλαγής ταχυτήτων. Αυτό που είναι νέο για την Yamaha, είναι η προσθήκη του συστήματος YCC-S σε μια μοτοσυκλέτα που είναι πολύ χαμηλότερη στην τιμή από την FJR1300 και μια μοτοσυκλέτα που είναι της κατηγορίας της CB650R της Honda με το σύστημα E-Clutch.
Δεδομένου ότι ο ίδιος δικύλινδρος εν σειρά κινητήρας χρησιμοποιείται επίσης στις Yamaha YZF-R7, XSR700 και Ténéré 700, θα ήταν απλό να το εφαρμόσει και σε αυτά τα μοντέλα. Η Ténéré 700 θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα κατάλληλη για το σύστημα, δεδομένου του ρόλου του συστήματος στην κατηγορία Adventure.

Το σύστημα λειτουργεί με κουμπιά αλλαγής ταχυτήτων πάνω και κάτω στην αριστερή μπάρα του τιμονιού όπως φαίνεται στις εικόνες της ευρεσιτεχνίας και ένα ηλεκτρονικό σύστημα ενεργοποίησης τοποθετημένο ακριβώς πάνω από το κιβώτιο ταχυτήτων. Ένα στα αριστερά, για να ενεργοποιεί τον άξονα του λεβιέ ταχυτήτων και ένα στα δεξιά για να ελέγχει τον συμπλέκτη. Μια μονάδα ελέγχου κινητήρα μετατρέπει τις απαιτήσεις από τα κουμπιά που είναι τοποθετημένα στο τιμόνι σε λειτουργίες του συμπλέκτη και των επιλογών ταχυτήτων για ομαλές αλλαγές ταχυτήτων, καθώς και για τον έλεγχο του συμπλέκτη για το ξεκίνημα από στάση.

Το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της Yamaha υποδηλώνει ότι το σύστημα θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιηθεί σε πλήρως αυτόματη λειτουργία, ελέγχοντας τον χρονισμό των αλλαγών ταχυτήτων καθώς και τους μηχανισμούς πραγματοποίησής τους. Η μονάδα ελέγχου είναι τοποθετημένη στο εξωτερικό μέρος στην αριστερή μεριά του πλαισίου για να ψύχεται με αέρα. Μια δεύτερη μονάδα ελέγχου – ο σκοπός της δεν αποκαλύπτεται – είναι τοποθετημένη στην ίδια θέση αλλά στη δεξιά πλευρά του πλαισίου. Η νέα μονάδα ελέγχου μετάδοσης εμφανίζεται επίσης σε μια άλλη πρόσφατη αίτηση διπλώματος ευρεσιτεχνίας. Και πάλι, το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας σχετίζεται συγκεκριμένα με τη θέση στερέωσης της μονάδας στη μοτοσυκλέτα, αλλά αυτή τη φορά απεικονίζεται σε μία Yamaha YZF-R7 και όχι στην MT-07. Σε αυτό το δεύτερο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας δεν αναφέρεται ο σκοπός της μονάδας ελέγχου, μόνο η θέση στερέωσής της, επομένως η συμπερίληψη ενός λεβιέ ταχυτήτων στο σχέδιο της R7 (αλλά χωρίς μανέτα συμπλέκτη) δεν σχετίζεται με το κείμενο της ευρεσιτεχνίας.


Εκτός από την ημι-αυτόματη αλλαγή ταχυτήτων, η MT-07 που απεικονίζεται στο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας παρουσιάζει ορισμένες ευδιάκριτες διαφορές σε σχέση με τις γενιές που έχουμε δει μέχρι τώρα. Το πλαίσιο, για παράδειγμα, αν και είναι σχεδόν σκιαγραφημένο, δεν είναι ίδιο με το τρέχον πλάισιο της MT-07 ή τους προκατόχους της, καθώς διαθέτει διαφορετική σχεδίαση στη σέλα και είναι διαφορετικό στα πλάγια τμήματα κοντά στο ρεζερβουάρ για την τροφοδοσία αέρα ψύξης στις μονάδες ελέγχου. Τα καλύμματα του ψυγείου φαίνονται επίσης να είναι ελαφρώς διαφορετικά, όπως και το μπροστινό φτερό, και κυρίως το πιρούνι είναι ανάποδο (όπως χρησιμοποιείται ήδη στην R7) αντί του συμβατικού σχεδιασμού της MT-07.

Ακριβώς όπως το σύστημα της Honda E-Clutch, ο ημιαυτόματος τρόπος αλλαγής ταχυτήτων της Yamaha είναι βέβαιο ότι θα διχάσει τις απόψεις μεταξύ των αναβατών που τους αρέσει η ιδέα της νέας τεχνολογίας και εκείνων που θρηνούν για τη χαμένη απλότητα μιας προηγούμενης γενιάς μοτοσυκλετών. Αλλά είναι σαφές ότι έχει σχεδιαστεί για να αυτοματοποιεί τη λειτουργία ενός κατά τα άλλα κανονικού συμπλέκτη και των αλλαγών ταχυτήτων όπως στα συστήματα υποβοήθησης αλλαγής ταχυτήτων, πράγμα που σημαίνει ότι – όπως το σύστημα της Honda – είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι προαιρετικός πρόσθετος και όχι τυπικός εξοπλισμός. Έτσι και στα δύο στρατόπεδα θα πρέπει να μπορούν οι αγοραστές να επιλέξουν τη μοτοσυκλέτα που θέλουν.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button