Επόμενη στάση… η δολοφονία της αισθητικής

Στο κέντρο της πλατείας Αριστοτέλους, εκεί όπου άλλοτε κυριαρχούσε ο ανοιχτός ορίζοντας και το βλέμμα μπορούσε να περιπλανηθεί ελεύθερο, στέκεται τώρα ένα γλυπτό που μοιάζει περισσότερο με καταναγκαστικό λάθος παρά με έργο τέχνης.
Μια μάζα από μεταλλικές προεξοχές και ακατανόητες καμπύλες, βαμμένη με επιτηδευμένη τυχαιότητα, ανάμεσα στα νεοκλασικά κτήρια του Έρνεστ Εμπράρ, στέκει ένα γλυπτό που μοιάζει περισσότερο με αμήχανη παρέμβαση παρά με καλλιτεχνική δημιουργία, διαταράσσοντας τη φυσική αρμονία της πλατείας.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Φέρει τον τίτλο Γυναίκα σε Λεωφορείο, αλλά τίποτα πάνω του δεν θυμίζει ούτε γυναίκα ούτε λεωφορείο -έστω κι αν ως σκηνή θα μπορούσε να συνδεθεί με την καθημερινότητα της Θεσσαλονίκης σε μια εικόνα μιας στοιβαγμένης επιβάτιδας μέσα σε ένα απαρχαιωμένο λεωφορείο- , η συγκεκριμένη απόπειρα εκφεύγει της ακραίας ρεαλιστικής απόδοσης και παραπέμπει σε κάτι αποτροπαϊκό, που σκοπό έχει να απωθεί το βλέμμα παρά να το γοητεύει.
Η ατυχής μορφή του και η αμφίβολη αισθητική του δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για συναισθηματική σύνδεση ή ιστορική αναφορά. Δεν τιμά κάποιο πρόσωπο ή γεγονός που σχετίζεται με την πόλη, δεν ενσωματώνεται στο τοπίο, δεν προκαλεί κανένα αίσθημα οικειότητας. Αντίθετα, στέκει σαν ένα ξένο σώμα μέσα στην πλατεία, σαν σκιάχτρο, προκαλώντας κυρίως αμηχανία και δυσφορία, προσπαθώντας απεγνωσμένα να ταιριάξει αλλά αποτυγχάνει παταγωδώς.
Οι περαστικοί το παρατηρούν με δυσπιστία, οι τουρίστες το φωτογραφίζουν περισσότερο από περιέργεια παρά από θαυμασμό, και οι Θεσσαλονικείς το αντιμετωπίζουν με αδιαφορία ή σκεπτικισμό. Τα παιδιά δεν παίζουν γύρω του, οι ηλικιωμένοι το προσπερνούν γρήγορα μουρμουρίζοντας και η πόλη συνεχίζει να κινείται γύρω του, λες και προσπαθεί να το ξεχάσει.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Ένα γλυπτό που δεν καταφέρνει να γίνει μέρος της πλατείας Αριστοτέλους—μονάχα ένα βαρύ, αταίριαστο αντικείμενο που κανείς δεν ξέρει πώς να το αντιμετωπίσει.
Είναι αυτό σύγχρονη τέχνη ή κάποιο κατασκευαστικό ατύχημα που απλώς ξεχάστηκε εδώ;
Μαρία Δεληθανάση – Ιστορικός Τέχνης
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ