Οικονομία

Τι σηματοδοτουν οι δασμοί 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ

Διάγγελμα εφαρμογής δασμών 25% σε όλες τις εισαγωγές αυτοκινήτων υπέγραψε χθες (26.3.25) Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, επεκτείνοντας έναν εμπορικό πόλεμο που έχει σχεδιαστεί για να φέρει περισσότερες θέσεις εργασίας στη μεταποίηση στις ΗΠΑ και θέτοντας τις βάσεις για μια ακόμη ευρύτερη ώθηση στις εισφορές την επόμενη εβδομάδα.

«Αυτό που θα κάνουμε είναι δασμός 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε ο Τραμπ στον Λευκό Οίκο χθες. «Θα χρεώσουμε τις χώρες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και παίρνουν τις θέσεις εργασίας μας, παίρνουν τον πλούτο μας, παίρνουν πολλά πράγματα που έχουν πάρει όλα αυτά τα χρόνια».

1. Από πότε και για πόσο καιρό θα ισχύσουν οι δασμοί;

Το διάγγελμα του Τραμπ, που δημοσιεύθηκε αργότερα χθες, διευκρίνισε ότι οι δασμοί στα αυτοκίνητα θα εισπράττονται από τις 12:01 π.μ. ώρα Ουάσινγκτον στις 3 Απριλίου.

Οι δασμοί για τα εξαρτήματα θα τεθούν σε ισχύ το αργότερο στις 3 Μαΐου, σύμφωνα με τη διακήρυξη.

Ο Τραμπ χαρακτήρισε τους δασμούς ως «μόνιμους» και δήλωσε ότι δεν ενδιαφέρεται να διαπραγματευτεί τυχόν εξαιρέσεις.

2. Σε ποια προϊόντα θα επιβληθούν ακριβώς οι δασμοί;

Ο Λευκός Οίκος δήλωσε ότι οι δασμοί θα ισχύουν όχι μόνο για τα πλήρως συναρμολογημένα αυτοκίνητα, αλλά και για βασικά μέρη των αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των κινητήρων, των κιβωτίων ταχυτήτων, των εξαρτημάτων του συστήματος μετάδοσης κίνησης και των ηλεκτρικών εξαρτημάτων.

Αυτός ο κατάλογος θα μπορούσε επίσης να επεκταθεί με την πάροδο του χρόνου για να συμπεριλάβει πρόσθετα μέρη.

3. Πως αντέδρασαν οι επενδυτές απέναντι στις μετοχές των αυτοκινητοβιομηχανιών;

Οι μετοχές της General Motors Co., της Ford Motor Co. και της Stellantis NV υποχώρησαν στις μεταγενέστερες συναλλαγές καθώς ο Τραμπ μιλούσε.

Οι ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες υποχώρησαν, με επικεφαλής την Toyota Motor Corp. στις πρώτες συναλλαγές σήμερα (27.3.25).

4. Τι σημαίνουν οι δασμοί για τον Καναδά και το Μεξικό;

Ο Λευκός Οίκος σε ενημερωτικό δελτίο ανέφερε ότι οι εισαγωγείς των οποίων τα οχήματα καλύπτονται από την Συμφωνία Ελευθέρου Εμπορίου ΗΠΑ – Μεξικό – Καναδά (USMCA).

Ο λόγος για την εμπορική συμφωνία που διαπραγματεύτηκε κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ με τον Καναδά και το Μεξικό.

Οι δύο χώρες θα έχουν «την ευκαιρία να πιστοποιήσουν το αμερικανικό τους περιεχόμενο και τα συστήματα θα εφαρμοστούν έτσι ώστε ο δασμός 25% να εφαρμόζεται μόνο στην αξία του μη αμερικανικού τους περιεχομένου».

5. Τι έσοδα προσδοκά ο Τραμπ;

Οι δασμοί θα προστεθούν σε εκείνους που ήδη ισχύουν, δήλωσε ο προσωπάρχης του Λευκού Οίκου Γουίλ Σαρφ, και η κυβέρνηση προβλέπει ότι οι δασμοί θα οδηγήσουν σε νέα ετήσια έσοδα ύψους 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τις ΗΠΑ.

Ένας αξιωματούχος του Λευκού Οίκου, δήλωσε στο Bloomberg ότι η κυβέρνηση θα αναπτύξει ένα σχέδιο για την αντιμετώπιση των εξαρτημάτων που διασχίζουν τα σύνορα πολλές φορές.

6. Παράθυρο για πιθανές απαλλαγές ή μειώσεις;

Η χθεσινή κίνηση Τραμπ έρχεται πριν από μια ακόμη ευρύτερη ανακοίνωση των λεγόμενων αμοιβαίων δασμών που αναμένεται στις 2 Απριλίου – μια προσπάθεια να μειωθούν τα εμπόδια άλλων χωρών και να συρρικνωθούν τα εμπορικά ελλείμματα των ΗΠΑ.

Αυτοί οι δασμοί θα δουν τις ΗΠΑ να εφαρμόζουν συντελεστές ανά χώρα για την αντιμετώπιση των φραγμών που επιβάλλονται στις αμερικανικές εισαγωγές.

Ο Τραμπ, ωστόσο, έχει αφήσει να εννοηθεί ότι ορισμένοι εμπορικοί εταίροι ενδέχεται να λάβουν πιθανές απαλλαγές ή μειώσεις των δασμών.

7. Τι σχεδιάζει ο Τραμπ για τις άλλες εισαγωγές στις ΗΠΑ;

Στα σκαριά βρίσκονται και άλλοι ειδικοί δασμοί για συγκεκριμένους κλάδους, με τον Τραμπ να απειλεί με εισφορές στην ξυλεία, τους ημιαγωγούς και τα φαρμακευτικά φάρμακα.

«Αυτή είναι η πραγματική Ημέρα Απελευθέρωσης της Αμερικής, και αυτή θα γίνει στις 2 Απριλίου, και ανυπομονώ γι’ αυτό», δήλωσε ο Τραμπ την Τετάρτη.

Οι εισφορές για τα αυτοκίνητα σηματοδοτούν μια σημαντική επέκταση του εμπορικού αγώνα του προέδρου και είναι πιθανό να εμπλέξουν μερικές από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες σε χώρες όπως η Ιαπωνία, η Γερμανία και η Νότια Κορέα, που είναι όλοι σημαντικοί εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ. Η κίνηση αυτή κινδυνεύει να διαταράξει τις λειτουργίες των βορειοαμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες βασίζονται σε εξαιρετικά ολοκληρωμένες αλυσίδες στις ΗΠΑ, το Μεξικό και τον Καναδά.

8. Ποιες θα είναι οι συνέπειες των δασμών για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία;

Παρόλα αυτά, οι δασμοί θα πλήξουν το μη αμερικανικό περιεχόμενο σε ορισμένα από τα πιο αναγνωρίσιμα και κερδοφόρα μοντέλα του Ντιτρόιτ.

Η GM εισάγει ορισμένα φορτηγά Chevrolet Silverado από εργοστάσια στο Μεξικό και τον Καναδά, ενώ η Stellantis κατασκευάζει μοντέλα όπως το SUV Jeep Compass στο Μεξικό.

Η Ford παράγει μεγαλύτερο μερίδιο των αμερικανικών πωλήσεών της στο εσωτερικό της χώρας από τους ανταγωνιστές της στο Ντιτρόιτ, αλλά δεν θα γλιτώσει. Κατασκευάζει το μικρό pickup Maverick εισαγωγικού επιπέδου στο Μεξικό, καθώς και το Bronco Sport SUV.

9. Πως αντέδρασαν οι άλλες χώρες;

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen δήλωσε ότι η απόφαση των ΗΠΑ είναι λυπηρή.

«Θα αξιολογήσουμε τώρα αυτή την ανακοίνωση, μαζί με άλλα μέτρα που σχεδιάζουν οι ΗΠΑ τις επόμενες ημέρες», ανέφερε η von der Leyen σε δήλωσή της. «Η ΕΕ θα συνεχίσει να αναζητά λύσεις μέσω διαπραγματεύσεων, διασφαλίζοντας παράλληλα τα οικονομικά της συμφέροντα».

Ο πρωθυπουργός του Καναδά Μαρκ Κάρνεϊ δήλωσε ότι οι αμερικανικοί δασμοί αποτελούν «άμεση επίθεση» στους ανθρώπους που εργάζονται στην αυτοκινητοβιομηχανία και παραβιάζουν την εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά. Δεν αποκάλυψε νέα αντίμετρα, λέγοντας ότι θα επιστρέψει αεροπορικώς στην Οτάβα για να συναντηθεί πρώτα με μέλη του υπουργικού του συμβουλίου.

Ο πρωθυπουργός του Οντάριο Νταγκ Φορντ, ο ηγέτης της επαρχίας που φιλοξενεί το μεγαλύτερο μέρος της αυτοκινητοβιομηχανίας του Καναδά, δήλωσε ότι είναι σχεδόν βέβαιο ότι ο Καναδάς θα προβεί σε αντίποινα. Προέτρεψε τον Κάρνεϊ να «στοχεύσει τα αμερικανικά αυτοκίνητα» – τα οχήματα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ έχουν κυρίαρχο μερίδιο στην καναδική αγορά οχημάτων.

«Θα βεβαιωθούμε ότι θα προκαλέσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο πόνο στον αμερικανικό λαό χωρίς να προκαλέσουμε πόνο στον καναδικό πληθυσμό», δήλωσε ο πρωθυπουργός.

Ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Shigeru Ishiba δήλωσε ότι δεν θα αποκλείσει αντίμετρα κατά των εισφορών στα αυτοκίνητα.

«Πρέπει να εξετάσουμε τις κατάλληλες απαντήσεις και φυσικά, όλες οι επιλογές είναι στο τραπέζι», δήλωσε ο Ishiba σήμερα (27.3.25) στο κοινοβούλιο. «Η ουσία είναι ότι πρέπει να εξετάσουμε τι θα εξυπηρετήσει καλύτερα τα εθνικά συμφέροντα της Ιαπωνίας».

10. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για τις συνέπειες των δασμών;

Η Autos Drive America, η οποία ασκεί πιέσεις για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που εδρεύουν εκτός ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων της Toyota και της BMW AG, προειδοποίησε ότι οι νέοι δασμοί θα κάνουν το αντίθετο από αυτό που θέλει ο Τραμπ.

«Οι δασμοί που επιβλήθηκαν σήμερα θα κάνουν πιο ακριβή την παραγωγή και πώληση αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες, οδηγώντας τελικά σε υψηλότερες τιμές, λιγότερες επιλογές για τους καταναλωτές και λιγότερες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ», ανέφερε σε δήλωσή της η Τζένιφερ Σαφάβιαν, πρόεδρος του ομίλου.

Ο Τραμπ, ωστόσο, έχει υποστηρίξει ότι οι δασμοί θα βοηθήσουν στην τόνωση της ανάπτυξης στον εγχώριο τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και θα αναγκάσουν τις εταιρείες να μεταφέρουν περισσότερη παραγωγή στις ΗΠΑ.

«Πριν εκλεγώ, χάναμε όλα τα εργοστάσιά μας που κατασκευάζονταν στο Μεξικό και τον Καναδά και σε άλλα μέρη. Τώρα αυτά τα εργοστάσια σε μεγάλο βαθμό έχουν σταματήσει και τα μεταφέρουν στη χώρα μας», δήλωσε.

Και ο πρόεδρος των Ηνωμένων Εργαζομένων Αυτοκινήτου Σον Φέιν επικρότησε την κίνηση αυτή σε δήλωσή του.

«Ο τερματισμός του αγώνα δρόμου προς τον πάτο στην αυτοκινητοβιομηχανία ξεκινά με τη διόρθωση των χαλασμένων εμπορικών μας συμφωνιών και η κυβέρνηση Τραμπ έγραψε ιστορία με τις σημερινές της ενέργειες», δήλωσε ο Φέιν.

Ο Τραμπ, καθώς απαντούσε σε ερωτήσεις σχετικά με την ενδεχόμενη αύξηση που θα αντιμετωπίσουν οι αγοραστές αυτοκινήτων, προκάλεσε την υπόσχεσή του να επιδιώξει την έκπτωση φόρου για τα δάνεια αυτοκινήτων, ζητώντας από τον Ρεπουμπλικανό πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων Μάικ Τζόνσον, ο οποίος παρευρισκόταν στην υπογραφή, να το συμπεριλάβει σε ένα επερχόμενο πακέτο φορολογικών περικοπών που διαπραγματεύεται το Κογκρέσο.

«Προσπαθούμε να πάρουμε έγκριση, αν μπορούμε», δήλωσε ο Τραμπ. «Αν δανειστείτε χρήματα για να αγοράσετε ένα αυτοκίνητο, επιτρέπεται να εκπίπτουν οι πληρωμές τόκων για τους σκοπούς του φόρου εισοδήματος, αλλά μόνο αν το αυτοκίνητο είναι κατασκευασμένο στην Αμερική».

11. Τι σημαίνουν οι δασμοί για τους αμερικάνους καταναλωτές;

Οι ενέργειες του Τραμπ είναι έτοιμες να κάνουν τα αυτοκίνητα πιο ακριβά για τους Αμερικανούς καταναλωτές που είναι ήδη ανήσυχοι για τον πληθωρισμό και να ενισχύσουν τις ανησυχίες ότι οι δασμοί του θα ρίξουν την οικονομία σε ύφεση.

Οι δασμοί πιθανότατα θα αυξήσουν τις τιμές των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στο εξωτερικό, αλλά ακόμη και τα οχήματα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ θα δουν αυξήσεις τιμών εάν οι προμήθειες και τα ανταλλακτικά πληγούν από τις εισφορές ή εάν οι αλυσίδες εφοδιασμού αποκοπούν από την κατασκευή σε χώρες με χαμηλότερο κόστος.

Οι εισαγωγές αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών στις ΗΠΑ αποτιμήθηκαν πέρυσι σε περισσότερα από 240 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι νέοι δασμοί θα μπορούσαν να αυξήσουν τις τιμές των νέων αυτοκινήτων κατά χιλιάδες δολάρια ανά όχημα. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι οι δασμοί στον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα θα αύξαναν το κόστος παραγωγής ενός crossover οχήματος κατά περίπου 4.000 δολάρια, ενώ ένα EV αμερικανικής κατασκευής θα ανέβαινε κατά περίπου 12.000 δολάρια.

12. Που αποσκοπεί η στρατηγική του Τραμπ για τους δασμούς;

Ο Τραμπ ποντάρει ότι οι δασμολογικές του κινήσεις θα αναδιαμορφώσουν τη βιομηχανία των ΗΠΑ και έχει υποστηρίξει ότι η προσέγγισή του έχει ήδη αποτέλεσμα.

Μόλις αυτή την εβδομάδα, φιλοξένησε στελέχη της Hyundai Motor Co. στον Λευκό Οίκο και χαιρέτισε το σχέδιο επέκτασης της νοτιοκορεατικής αυτοκινητοβιομηχανίας στις ΗΠΑ ύψους 21 δισεκατομμυρίων δολαρίων ως «σαφή απόδειξη ότι οι δασμοί λειτουργούν πολύ έντονα».

Όμως η επιβολή εμπορικών δασμών από τον Τραμπ υπήρξε ασταθής, χαρακτηριζόμενη από καθυστερήσεις και αναστολές καθώς αποσπά πολιτικές παραχωρήσεις από τους εμπορικούς εταίρους. Αυτές οι μετατοπίσεις έχουν ταρακουνήσει τις αγορές και έχουν κάνει τους ηγέτες των επιχειρήσεων ανήσυχους καθώς αντιμετωπίζουν αποφάσεις για επενδύσεις και προσλήψεις.

Ο Τραμπ επέβαλε δασμούς 25% στις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά νωρίτερα τον Μάρτιο, αλλά καθυστέρησε για ένα μήνα την επιβολή τους σε προϊόντα – συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων και των ανταλλακτικών – που καλύπτονται από τη βορειοαμερικανική εμπορική συμφωνία USMCA. Τα στελέχη των αυτοκινητοβιομηχανιών από τις τρεις μεγάλες εταιρείες του Ντιτρόιτ είχαν πιέσει τον Τραμπ για ανακούφιση, λέγοντας ότι χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να προσαρμοστούν, δεδομένης της στενής ολοκλήρωσης του τομέα σε όλη την ήπειρο.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button