Κινητή τηλεφωνία: Στροφή στα μηνιαία συμβόλαια κάνουν οι Έλληνες καταναλωτές

Απτά αποτελέσματα δείχνει να έχει η προσπάθεια των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας να ωθήσουν τους πελάτες τους που χρησιμοποιούν πακέτα καρτοκινητής να «μετακινηθούν» σε μηνιαία συμβόλαια, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τα νούμερα που περιλαμβάνονται στα πρόσφατα ανακοινωθέντα οικονομικά αποτελέσματα της Cosmote και της Vodafone.
Οι πελάτες καρτοκινητής -τουλάχιστον σε ονομαστικό επίπεδο και όχι αναφορικά με τις ενεργές συνδέσεις- κινούνταν από την εμφάνιση των συγκεκριμένων πακέτων σε επίπεδα της τάξεως του 60%-70% επί του συνολικού αριθμού. Πλέον, όμως, αυτό έχει αλλάξει και πρακτικά είναι περίπου στο 50% με την τάση να είναι προς τις συνδέσεις συμβολαίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Vodafone Ελλάδος είδε στο τέλος Ιουνίου το ποσοστό των συνδέσεων της με συμβόλαιο να αντιστοιχεί στο 50,9% των συνολικών γραμμών κινητής που εξυπηρετεί, κάτι που συνέβη για πρώτη φορά. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι στο τέλος Ιουνίου η Vodafone εξυπηρετούσε 4,199 εκατ. γραμμές στην Ελλάδα, αριθμός μειωμένος μεν κατά 140 χιλιάδες συνδέσεις σε σχέση με το τέλος Ιουνίου 2024 αλλά την ίδια στιγμή οι συνδρομητές συμβολαίου αυξήθηκαν κατά 131 χιλιάδες με την εταιρεία.
Αντίστοιχα, η Cosmote Telekom είχε στο τέλος Ιουνίου 7.154.814 συνολικές συνδέσεις με απώλειες της τάξεως των 34.444 σε ετήσια βάση. Όμως, από την άλλη πλευρά, οι συνδέσεις συμβολαίου αυξήθηκαν -σε ετήσια βάση- κατά 161.344 στα 2.945.504 όταν οι συνδέσεις καρτοκινητής μειώθηκαν κατά 195.788 στα 4.209.310. Και δεν είναι τυχαίο ότι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΟΤΕ, Κώστας Νεμπής κατά τη διάρκεια της πρόσφατης τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές επεσήμανε ότι υπάρχει μία «μετακίνηση» από την καρτοκινητή προς τα συμβόλαια.
Αν και η μείωση στην καρτοκινητή οφείλεται σε ένα βαθμό και στο ότι οι εταιρείες εκκαθαρίζουν πιο συχνά την πελατειακή βάση τους από ανενεργές συνδέσεις, είναι εμφανές ότι υπάρχει προσπάθεια ώστε οι πελάτες καρτοκινητής να αποκτήσουν συνδέσεις συμβολαίου. Και αυτό δείχνει, προφανώς, και η αύξηση στα συμβόλαια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι όλες οι εταιρείες κινητής έχουν αρχίσει και προσφέρουν προγράμματα συμβολαίου με μηνιαίο πάγιο που ξεκινά ακόμη και από τα 15 ευρώ το μήνα, ώστε να γίνουν πιο ελκυστικά σε μία σημαντικά μερίδα των καταναλωτών. Την ίδια στιγμή, έχουν αρχίσει και αυξάνουν στα επίπεδα των 13-15 ευρώ το μίνιμουμ ποσό που μπορεί να ανανεώσει κάποιος πελάτης καρτοκινητής. Κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι αν ένας πελάτης καρτοκινητής ανανεώνει μία φορά το μήνα το χρόνο ομιλίας του και τα δεδομένα του, τότε ίσως και να τον συμφέρει να μετακινηθεί σε ένα πρόγραμμα μηνιαίου συμβολαίου.
Τάση των τελευταίων ετών
Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι πως η στροφή αυτή δεν είναι κάτι που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες αλλά έχει ξεκινήσει εδώ και περίπου μία διετία. Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (EETT) αναφορικά με τις συνδέσεις κινητής το 2024 και το 2023.
Συγκεκριμένα, στο τέλος του 2024 οι εγγεγραμμένες συνδέσεις κινητής έφθασαν συνολικά στις 16.078.560, εκ των οποίων 8.019.720 ήταν συμβόλαια και 8.058.840 ήταν πακέτα καρτοκινητής. Το 2023 ο συνολικός αριθμός ήταν 15.385.632, εκ των οποίων 7.053.790 ήταν συμβόλαια και 8.331.842 ήταν πακέτα καρτοκινητής.
Σημειωτέον πως οι ενεργές συνδέσεις καρτοκινητής ήταν στις 5.488.243 το 2024 (έναντι 5.908.462 το 2023) με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός των ενεργών γραμμών κινητής τηλεφωνίας να έφθασε πέρσι στα 13.507.963 έναντι 12.962.252 πριν από δύο χρόνια.
Είναι προφανής η στροφή προς τα συμβόλαια, καθώς μία περαιτέρω ανάλυση των στοιχείων της ΕΕΤΤ δείχνει ότι κινούνται στα ίδια επίπεδα ο αριθμός των ενεργών συνδέσεων καρτοκινητής που καταργούνται με εκείνο των νέων συνδρομών συμβολαίου.
Μία άλλη τάση, όμως, είναι αυτή της αύξησης των συνδέσεων machine to machine (M2M), δηλαδή συνδέσεις σε «έξυπνες» συσκευές και μηχανές που χρησιμοποιούνται σε IoT (Internet of Things) εφαρμογές όπως η διαχείριση στόλου οχημάτων, η «έξυπνη» εφοδιαστική αλυσίδα κ.ά. Έτσι, ο αριθμός των IoT συνδέσεων έφθασε στο τέλος του 2024 στις 1.619.674 όταν στο τέλος του 2023 ήταν στις 1.178.507. Η διαφορά είναι αρκετά μεγάλη και δείχνει ότι το IoT αρχίζει να μας απασχολεί περισσότερο από ότι εκτιμά το ευρύ κοινό.



