
Τα ηλεκτρικά SUV Deepal SO7 (αριστερά) και Deepal SO5 είναι τα δύο πρώτα μοντέλα του ομίλου Changan που είναι ήδη διαθέσιμα στην Ελλάδα. (photo Changan Hellas)
Ξέρετε πόσες κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων υπάρχουν; Πάνω από 150. Οι δημοφιλέστερες από τις οποίες (σύμφωνα με τις πωλήσεις τους) ανήκουν σε τέσσερις μεγα-ομίλους: Geely, BYD, Chery και Changan, με τους δύο τελευταίους να είναι 100% κρατικοί. Oι τέσσερις αυτοί όμιλοι αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% ολόκληρης της κινεζικής αγοράς.
Όλες οι μάρκες επιδοτούνται, πολύ ή περισσότερο, από την κινεζική κυβέρνηση, και, σύμφωνα με αναλυτές, αυτές που βρίσκονται κοντά στον «κυβερνητικό ήλιο» (βλ. infographic) είναι αυτές στις οποίες το κράτος έχει τη μεγαλύτερη εμπλοκή.
Οι περισσότερες δε «εξηλεκτρισμένες» μάρκες –μιλάμε εδώ μόνο για αυτές που ήδη αντιπροσωπεύονται στην Ελλάδα– βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα του ομίλου Geely, που περιλαμβάνει, μεταξύ πολλών άλλων, τις Volvo, Polestar, Lynk & Co., smart, Lotus, Zeekr και… Geely.
Περισσότερες από 150(!) μάρκες αυτοκινήτων υπάρχουν στην Κίνα. Οι δημοφιλέστερες ανήκουν στους μεγα-ομίλους BYD, Geely, Chery και Changan που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% της κινεζικής αγοράς. (photo Car Scoops/Felipe Muñoz)
Στον ανορθόγραφο κρατικό όμιλο Chery, εκτός της μάρκας Chery, ανήκουν και οι Omoda, Jaecoo κ.ά. Το portfolio του ομίλου BYD είναι κατά τι απλούστερο, περιλαμβάνοντας την ίδια τη BYD και τις κακόηχες, για τα εκλεπτυσμένα μας γούστα, Yangwang και Fang Cheng Bao, εκκεντρικά μοντέλα των οποίων είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε πρόσφατα και στην Ελλάδα.
Ο επίσης κρατικός όμιλος Changan διαθέτει, και αυτός μεταξύ άλλων, τη μάρκα Deepal, τα πρώτα δύο μοντέλα της οποίας λανσάρισε προχθές σε μια ουσιώδη παρουσίαση, έστω και δίχως μουσικές ή χορευτικά, ο ελληνικός, μη κρατικός μεγα-όμιλος Auto Hellas που, εκτός των Hyundai, KIA, SEAT, Cupra, FIAT, Abarth, Alfa Romeo, Jeep, εκπροσωπεί πλέον τον όμιλο και τις μάρκες του.
Και επειδή βλέπω πως να, εδώ την έχετε την ερώτηση, MG, LeapMotor, Seres, Dongfeng, DFSK, Xiaomi, XEV κ.λπ. είναι μάρκες μικρότερων ομίλων ή αυτόνομες. Όσες μάρκες πάντως κι αν ανήκουν σε όσους ομίλους, και όσο μεγάλη κι αν είναι η κινεζική αγορά, είναι ζήτημα αν σ’ αυτήν θα συνεχίσουν να συνυπάρχουν εκατοντάδες μάρκες. Που είναι κάτι που βέβαια διόλου μας αφορά. Ας κάνουν, αυτές και η κυβέρνησή τους, ό,τι καταλαβαίνουν.
Η μεγάλη επέλαση των Κινέζων στη Δύση
Μια άλλη ερώτηση είναι το πόσες κινεζικές μάρκες δραστηριοποιούνται, που λένε οι μορφωμένοι, στη χώρα μας. Τουλάχιστον 20, την τελευταία φορά που τις μέτρησα, με τούτη δω τη Changan Deepal να είναι (μάλλον) η 21η. Όταν πριν από δυο-τρία χρόνια είναι ζήτημα αν υπήρχε εδώ έστω και μία.
Παρένθεση: όταν, πριν από λίγο καιρό, έγραφα ότι σύντομα εμείς, οι λεγόμενοι Δυτικοί, θα είμαστε η μειοψηφία στον πλανήτη, και όσοι από εμάς επιμένουμε να κυκλοφορούμε με ευρωπαϊκά «θερμικά» αυτοκίνητα θα είμαστε οι γραφικοί, γελάγατε, κάποια άτομα. Να δω για πόσο ακόμα θα γελάτε.
Ευλόγως, προκύπτουν εδώ λοιπόν δύο ακόμα ερωτήσεις: (α) πόσες από αυτές τις σημερινές 20-τόσες μάρκες θα επιβιώσουν στην ελληνική αγορά, εν όψει, αναμφίβολα, έλευσης και άλλων, και (β) πώς θα το πετύχουν αυτό;
Προφανώς, οι απαντήσεις εξαρτώνται από το υψηλό επίπεδο (ή την έλλειψή του) εκπροσώπησης (ήτοι Marketing, που περιλαμβάνει βέβαια και τη λεγόμενη τιμολογιακή πολιτική, ικανό δίκτυο Sales και After Sales), από την προσλαμβανόμενη ποιότητα και την αποδεδειγμένη αξιοπιστία του προϊόντος και, σημαντικότερα, από τη no-matter-what υποστήριξη του εργοστασίου σε βάθος χρόνου.
Γεγονός είναι πάντως πως, με δεδομένους τους μεγαλεπήβολους στόχους μείωσης των εκπομπών C0₂ στο απόλυτο 0 gr/km μέχρι το 2035 (αισιόδοξο χρονικό ορόσημο, κατά τη γνώμη μου), η ηλεκτροκίνηση, είτε με BEV (Battery Electric Vehicle) είτε με FCEV (Fuel-cell Electric Vehicle) –ξεχάστε δηλαδή τα διάφορα υβριδικά, Plug-in ή μη– είναι μονόδρομος [ποιος είπε «δυστυχώς»;]
Το μεσαίο (C-SUV) Deepal SO5 βγαίνει σε τρεις εκδόσεις: RWD Max και RWD Ultra με μπαταρία 69 kWh, 272 άλογα, αυτονομία 485 km και κίνηση πίσω, και AWD Ultra με 435 άλογα, αυτονομία 445 km και τετρακίνηση. (photo Changan Hellas)
Μια τεράστια αυτοκινητοβιομηχανία
Μοιραία λοιπόν, η πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση Κίνα, με αγορά 30 εκατ. αυτοκίνητα κάθε χρόνο, το 70% της παγκόσμιας παραγωγής μπαταριών, και συνεχίζοντας να προσελκύει την αφρόκρεμα σχεδιαστών και τεχνικών, έχει ήδη σημαντικό πλεονέκτημα και σε τεχνολογία και σε κόστος παραγωγής.
Στο θέμα μας. Που, αυτή την εβδομάδα, είναι η Changan. Η οποία, διαβάζω [διότι εδώ κάνουμε έρευνα, δεν αναπαράγουμε δελτία Τύπου] έλκει την ονομασία από την ομώνυμη αρχαία πόλη/πρωτεύουσα (τη σημερινή Xi’an, μαθαίνω) πολλών κινεζικών δυναστειών· ονομασία που αποδίδεται ως «Αέναος Ειρήνη», ή κάπως έτσι, προβάλλοντας, ελπίζει η εταιρεία, ασφάλεια και υπευθυνότητα.
Πρόκειται πάντως για τεράστια αυτοκινητοβιομηχανία – περίπου μισή Toyota. Αναφέρεται δε ως η παλαιότερη στην Κίνα, έχοντας κατασκευάσει το πρώτο της αυτοκίνητο πριν από περισσότερα από 40 χρόνια. Απασχολεί περισσότερους από 145.000 ανθρώπους σε 21 κέντρα παραγωγής και 39 εργοστάσια παγκοσμίως.
Το Deepal SO7 AWD είναι ένα τετρακίνητο μεσαίο/μεγάλο (D-SUV) με μπαταρία 80 kWh, 218 άλογα και αυτονομία 475 km. (photo Changan Hellas)
Το Παγκόσμιο Κέντρο Σχεδιασμού της συγκεντρώνει σχεδόν 1.000 σχεδιαστές σε στούντιο στην Κίνα, την Ιταλία, την Ιαπωνία και τη Γερμανία υπό την ηγεσία γνωστών σχεδιαστών, όπως ο Klaus Zyciora, πρώην επικεφαλής σχεδιασμού του Ομίλου Volkswagen, υπεύθυνος και για την ηλεκτρική σειρά ID., που τίμησε τον ελληνικό αυτοκινητικό τύπο με την παρουσία του.
Ένας άλλος που τον τίμησε ήταν ο Γιώργος Κούκος, επικεφαλής εξωτερικού σχεδιασμού των διαφόρων project (Exterior Project Chief Designer) για το ευρωπαϊκό σχεδιαστικό κέντρο της Changan, γνωστός για τη δουλειά του σε σχέδια των Toyota, Lexus, Subaru, Suzuki κ.λπ. Η παρουσίαση του οποίου στην ελληνική πρεμιέρα ήταν ιδιαίτερα διαφωτιστική για το πώς ξεκινά η σχεδίαση ενός νέου μοντέλου.
Τα παραπάνω για να διαθέτετε και εσείς τα απαραίτητα εφόδια για όταν σας ρωτήσουν ποιο κινεζικό SUV να αγοράσω, μιας και η συντριπτική πλειοψηφία των σινικών μοντέλων που διατίθενται στην Ελλάδα είναι SUV που, οπτικά τουλάχιστον, διαφέρουν μεταξύ τους σε σχεδιαστικές λεπτομέρειες.
Έξι κινεζικά SUV. Συχνά, τα αυτοκίνητα κάθε γενιάς έμοιαζαν μεταξύ τους, αλλά όχι τόσο πολύ όσο σήμερα. (photos Google)
Σε τι τιμές θα τα βρείτε
Οι πιο πρόσφατες λοιπόν επιλογές σας είναι τα πλήρως ηλεκτρικά Changan Deepal SO5 και SO7 που, ως είθισται, διαθέτουν πληρέστατο εξοπλισμό και είναι ήδη διαθέσιμα για παραγγελία στην Ελλάδα, με τις παραδόσεις να ξεκινούν μάλιστα μέσα στον Οκτώβριο
Πολύ επιγραμματικά, εν όψει οδηγικής επαφής, το μεν Deepal SO5 είναι ένα μεσαίο (C-SUV) που στην Ελλάδα έρχεται σε τρεις εκδόσεις: RWD Max και RWD Ultra με μπαταρία 69 kWh, 272 άλογα, αυτονομία 485 km και κίνηση στους πίσω τροχούς, και AWD Ultra με την ίδια μεν μπαταρία, αλλά με 435 άλογα, αυτονομία 445 km και τετρακίνηση.
Σύμφωνα με την εταιρεία, η λεγόμενη ναυαρχίδα της μάρκας είναι, προς ώρας τουλάχιστον, το Deepal SO7 [και όχι, δεν ξέρω πού πήγε, ή αν υπάρχει SO6]. Το οποίο SO7, που απαντάται μόνο σε έκδοση RWD Ultra, είναι ένα λίγο μεγαλύτερο (D-SUV) με μπαταρία 80 kWh, περιέργως μικρότερη ιπποδύναμη (218 άλογα) και αυτονομία 475 km.
Οι τιμές του Deepal SO5, που περιλαμβάνουν ένα ευπρόσδεκτο EV Bonus της Changan Ελλάδας, από €2.000 έως €3.000 ανάλογα με την έκδοση, συν την κρατική επιδότηση των €3.000, ξεκινούν από €32.990 για την έκδοση RWD Max και φτάνουν τα €38.990 για την τετρακίνητη έκδοση ΑWD Ultra.
Το EV Bonus γνωριμίας της αντιπροσωπείας είναι κατά τι γενναιόδωρο: €3.400 για τη μοναδική έκδοση RWD Ultra του μεγαλύτερου Deepal SO7 που, σε συνδυασμό με τα €3.000 της κρατικής επιδότησης, διαμορφώνουν τη δική του τιμή στα €38.590.
Τέλος, και τα δύο Deepal συνοδεύονται από εγγύηση μπαταρίας υψηλής τάσης [η μπαταρία είναι υψηλής τάσης, όχι η εγγύηση] οκτώ ετών ή 200.000 km, και εγγύηση αυτοκινήτου για επτά χρόνια ή 160.000 km, ενώ και για τα δύο προσφέρεται δωρεάν οδική βοήθεια για επτά χρόνια.
* Δείτε περισσότερα για τα κινεζικά SUV της εβδομάδας εδώ
Διαβάστε ακόμη: Lynk & Co. 08: Είστε σίγουροι ότι θέλετε πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο;





