Τεχνολογία

Είναι τα social media, πηγή της σημερινής θλίψης και απομόνωσης;

Γνωρίζουμε ότι είναι επιβλαβή, αλλά συνεχίζουμε να τα χρησιμοποιούμε. Λένε ότι έχουν σχεδιαστεί για να μας συνδέουν, αλλά μας απομονώνουν. Τα χρησιμοποιούμε για αναζήτηση πληροφοριών, παρόλο που μας αποσπούν την προσοχή. «Το πρόβλημα στο Διαδίκτυο είναι περισσότερο ο εθισμός παρά  το απόρρητο», υποστηρίζει ο Ολλανδός θεωρητικός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Γκέερτ Λόβινκ στο τελευταίο του βιβλίο «Sad by design( Σχεδιασμένη Θλίψη )-Τα κοινωνικά μέσα ως ιδεολογία».

Ιδρυτής του Ινστιτούτου Πολιτιστικών Δικτύων στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Άμστερνταμ, ο Λόβινκ υποστηρίζει  σε συνέντευξή του στην ισπανική εφημερίδα la Vanguardia ότι τα κοινωνικά δίκτυα μας απομονώνουν και μας θλίβουν, αντί να μας ευχαριστούν. «Είναι η πηγή της σημερινής απομόνωσης, της θλίψης και της απόσπασης της προσοχής μας και βρίσκεται σε μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας που δραστηριοποιούνται στη Silicon Valley», σημειώνει ο Λόβνικ.

«Μακριά από τον τεχνολογικό ουτοπισμό που θεωρεί πώς αυτές οι πλατφόρμες δήθεν   χρησιμεύουν για την καλύτερη οργάνωση μας στην κοινωνία, ο σχεδιασμός αυτών των δικτύων είναι να μας κάνει να εξαρτηθούμε. Δεν είναι εργαλεία για να κάνουν οι άνθρωποι πράγματα μαζί ή για να συνδεθούν. Αντίθετα, μας βυθίζουν σε μια συνεχή και εφήμερη ροή περιεχομένου»

«Οι άνδρες αισθάνονται θυμό και οι  γυναίκες μελαγχολία»

Στο βιβλίο του ο Λόβνικ εστιάζει στη θλίψη και τον θυμό. «Υπάρχουν μελέτες που έχουν προσεγγίσει το φαινόμενο και υποδηλώνουν ότι έχει στενή σχέση με τα trolling και τα ψεύτικα νέα. Υπάρχει επίσης ένα χάσμα μεταξύ των φύλων: οι άνδρες τείνουν να θυμώνουν, ενώ οι γυναίκες να μελαγχολούν», υποστηρίζει . «Δεν υπάρχουν σαφείς επιστημονικές ενδείξεις σχετικά με αυτό, αλλά υπάρχουν διαφορετικά συναισθήματα ανάλογα με το φύλο. Κατά την περιήγηση στο Διαδίκτυο, οι άνδρες αισθάνονται θυμό, οι γυναίκες μελαγχολία. Οι εταιρείες τεχνολογίας γνωρίζουν πώς να ξυπνήσουν αυτά τα συναισθήματα και να τα εκμεταλλευτούν για να μας κρατήσουν στην πλατφόρμα».

Σύμφωνα με τον Λόβνικ, οι μηχανισμοί που χρησιμοποιεί η τεχνολογία για να τραβήξει την προσοχή μας είναι «Πρώτα απ ‘όλα τα smartphones. Το Διαδίκτυο είναι περίπου πενήντα ετών, αλλά μόλις τα τελευταία 10-15 υπήρξε η  επαρκής ταχύτητα και η συσκευή για κοινή χρήση περιεχομένου ανά πάσα στιγμή»  Γιατί όμως  να μην κλείσουμε το τηλέφωνο εάν μας κάνει να θυμώνουμε;

«Στη Silicon Valley επενδύουν πολλούς πόρους για τη μελέτη της εμπειρίας των χρηστών: είναι μια μεγάλη βιομηχανία. Πώς να κάνουν  την εμπειρία τόσο ευχάριστη; Πάντα προσβάσιμη, πάντα λειτουργική: Η λέξη-κλειδί εδώ είναι η επιστήμη συμπεριφοράς. Υπάρχουν μηχανισμοί που επηρεάζουν τα άτομα για να παραμείνουν συνδεδεμένοι: το κουμπί like, προτάσεις, ειδοποιήσεις, ακόλουθοι, σχόλια, αυτόματη αναπαραγωγή βίντεο, χρώματα …

Μερικοί αντιφρονούντες στη Silicon Valley αναφέρουν τώρα τα οφέλη της απεμπλοκής. Το είδαμε πρόσφατα στο ντοκιμαντέρ του Netflix, «The Social Dilemma», για παράδειγμα. Το Κέντρο για την Ανθρωπιστική Τεχνολογία, που ιδρύθηκε από έναν πρώην μηχανικό ανάπτυξης προϊόντων της Google, τον Τριστάν Χάρις, μαζί με άλλους καταγγέλλοντες από εταιρείες τεχνολογίας Silicon Valley, αποκαλύπτει συνολικά όλους αυτούς τους μηχανισμούς και εξηγεί γιατί είναι τόσο εθιστικοί. Τα κοινωνικά δίκτυα δεν είναι απλά εργαλεία. Δεν τα χρησιμοποιούμε για να το κάνουμε αυτό ή το άλλο. Μας χρησιμοποιούν. Μας αποσπούν την προσοχή. Οι ειδοποιήσεις, τα νέα, τα μηνύματα που πρέπει να απαντήσουμε, τα likes … είναι μια άπειρη ροή περιεχομένου. Επειδή η εμπειρία του χρήστη είναι ευχάριστη. Προσφέρει συχνές και απολαυστικές στιγμές. Μπορούμε, για παράδειγμα, να συνδεθούμε στο Facebook σε μια βαρετή στιγμή και να αναλογιστούμε μια ώρα αργότερα πού πήγε αυτή η ώρα και γιατί το σπαταλήσαμε τόσο χρόνο. Αυτή η υπερφόρτωση είναι αυτό που οδηγεί σε άγχος, απομόνωση και θλίψη, και αυτό πρέπει να καταπολεμηθεί. Πρέπει να μάθετε να απομακρύνεστε από το τηλέφωνο κατά καιρούς», λέει ο Λόβνικ

Στο βιβλίο του επισημαίνει τα πιο επιβλαβή αποτελέσματα των πλατφορμών, αλλά και των  κοινωνικών δικτύων. «Χρησιμεύουν για να επεκτείνουν την κουλτούρα του ναρκισσισμού. Αν και το Διαδίκτυο είναι ένα μέσο  για τη σύνδεση και την οργάνωση ατόμων, βλέπουμε ότι στην πράξη χρησιμοποιείται για αυτοπροώθηση, για να δείξει πόσο καλά κάνουμε. Δείχνουμε την πόλη μας,τις καλές διακοπές, το καλό φαγητό,τον  ελεύθερο χρόνο … Αυτή η αναπαράσταση του εαυτού μας είναι το κοινωνικό υπόβαθρο αυτών των πλατφορμών. Οι εταιρείες τεχνολογίας διευκολύνουν αυτήν την ιδέα. Δεν λειτουργούν για να μας συνδέσουν, αλλά για να μας απομονώσουν. Το σύνθημα “Είσαι αυτό που μοιράζεσαι” εκφράζει τη μετατροπή της αυτόνομης μονάδας του εαυτού σε μια εξωτερική μονάδα που αναπαράγει συνεχώς το κοινωνικό της κεφάλαιο εκθέτοντας δεδομένα σε άλλους. Το χάσμα μεταξύ της αυτοπροσώπευσης μιας επιθυμητής κοινωνικής κατάστασης και της επισφαλούς πραγματικότητας οδηγεί σε θλίψη», υποστηρίζει ο θεωρητικός των μέσων.

Η Ευρώπη να φτιάξει το δικό της Google

«Η  δομή που επέβαλε η Silicon Valley έχει οδηγήσει σε απόσπαση της προσοχής, σε  θλίψη, απομόνωση και παραπληροφόρηση. Πρέπει να συζητήσουμε τον ρόλο της Ευρώπης: είμαστε απλώς παθητικοί χρήστες που πρόκειται να καταναλώσουν τι σχεδιάζεται και παράγεται στην Κίνα ή την Καλιφόρνια; Πρέπει να χτίσουμε εναλλακτικές ευρωπαϊκές πλατφόρμες. Η Ευρώπη πρέπει να δημιουργήσει το δικό της Google. Αν το είχε κάνει πριν από 15 χρόνια, μπορείτε να φανταστείτε πού θα βρισκόμασταν τώρα; Οι Ρώσοι έχουν το Yandex και οι Κινέζοι το Baidu. Τι έχουμε στην Ευρώπη; Το Google! Μπορείτε να φανταστείτε πόσο ισχυρή θα ήταν μια ευρωπαϊκή μηχανή αναζήτησης;

Τι μπορούμε όμως να  κάνουμε με τις εταιρείες τεχνολογίας που μας κυβερνούν τώρα; Πρέπει να ρυθμίσουμε την εφαρμογή αλγοριθμικής ηθικής;

«Πρέπει να αναπτυχθούν από την Ευρώπη πλατφόρμες  ανοιχτές , σχεδιασμένες να  επικεντρώνεται στον υπεύθυνο άνθρωπο, να χρηματοδοτούνται από το δημόσιο και να μην πωλούν δεδομένα χρηστών. Πρέπει να απαλλαγούμε από το μοντέλο Silicon Valley, όπου παρέχουμε δωρεάν υπηρεσίες σε αντάλλαγμα για τα δεδομένα μας. Ας σταματήσουμε να επενδύουμε χρήματα για να κάνουμε την δημόσια ραδιοτηλεόραση πιο ορατή στα κοινωνικά μέσα και ας χτίσουμε μια δημόσια ευρωπαϊκή τεχνολογική υποδομή για τον 21ο αιώνα!», είναι η άποψη του Γκεερτ Λόβνικ.

Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε στο newscenter.gr

Με το WordPress Automatic Plugin από την codecanyon
Πλέον στην ιστοσελίδα μας δημοσιεύονται αυτόματα άρθρα μέσω «RSS feeds».
Από όποια σελίδα μας τα προσφέρει!
Δεν φέρουμε καμιά απολύτως ευθύνη για το περιεχόμενο.

Αν πιστεύεται πως αυτό το άρθρο πρέπει να διαγραφεί μην διστάσετε να μας βρείτε στα social media.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button

Βρέθηκε πρόγραμμα που μπλοκάρει διαφημίσεις

Το Galaksias.gr για να μπορεί να συντηρηθεί και να σας κρατάει 24 ώρες το 24ώρο ενημερωμένους έχει κάποια έξοδα. Στηρίξτε μας