Οικονομία

Πώς η Ελλάδα εξελίσσεται σε μια ισχυρή δύναμη στον τομέα των logistics

Ζήτημα ημερών είναι να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το logistics center στη Φυλή αποδεικνύοντας ότι η Ελλάδα εξελίσσεται σε μία ισχυρή και ανταγωνιστική δύναμη στον τομέα, που διεκδικεί σημαντικό μερίδιο από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές.

Η Ελλάδα μέχρι σήμερα έχει σημειώσει σημαντική άνοδο στην παγκόσμια κατάταξη των επιδόσεων logistics. Η φετινή έκθεση «Connecting to Compete» της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία αξιολόγησε τις επιδόσεις 139 χωρών στη μεταφορά, παραλαβή και αποθήκευση αγαθών στο διασυνοριακό και εγχώριο εμπόριο, τοποθετεί την Ελλάδα στη 19η θέση παγκοσμίως στον σύνθετο δείκτη LPI. Η Ελλάδα ήταν στην 69η θέση το 2012, ανέβηκε στην 44η το 2014 και στην 42η το 2018.

Σύμφωνα μάλιστα με όσα έχει δηλώσει στο παρελθόν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, «η εφοδιαστική αλυσίδα είναι ένας αθόρυβος κινητήρας της ελληνικής οικονομίας, συνεισφέροντας περίπου το 10% του ΑΕΠ της χώρας. Γι’ αυτό υπάρχει η πολιτική βούληση να υποστηριχθεί για να αυξηθεί αυτό το μερίδιο και ταυτόχρονα να ενισχυθεί ο γεωπολιτικός ρόλος της χώρας στον παγκόσμιο χάρτη των εμπορευματικών μεταφορών».

Στο σχέδιο δράσης του Υπουργείου, άμεσες προτεραιότητες είναι η βελτίωση των εμπορευματικών κέντρων στην ελληνική ενδοχώρα και η διενέργεια ελέγχων στις πύλες εισόδου της χώρας. Σημαντική προτεραιότητα μάλιστα είναι και ο διαγωνισμός για το logistics center στη Φυλή. Η προκήρυξη για την εκδήλωση ενδιαφέροντος προγραμματίζεται για το τέλος του μήνα, ενώ στόχος είναι να έχει αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής έως το τέλος του 2024 προκειμένου να ακολουθήσουν οι σχετικές υπογραφές το 2025.

Ήδη έχει προ εγκριθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για τη δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση Σπηλιές του Δήμου Φυλής. Ο συνολικός προϋπολογισμός της επένδυσης για τη μετεγκατάσταση εκτιμάται σε 32 εκατ. ευρώ και έχει λάβει χρηματοδότηση 21 εκατ. ευρώ από το RRF. Στο σύνολο, το budget για την υλοποίηση των έργων που θα απαιτηθούν εκτιμάται στα 250 εκατ. ευρώ.

Εκεί θα μετεγκατασταθούν συνολικά 391 μεταφορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στον Ελαιώνα. Το έργο αυτό θα ανακουφίσει τον Κηφισό και άλλες κύριες οδικές αρτηρίες της Αττικής και θα φέρει έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα στη Φυλή. Μέχρι το καλοκαίρι του 2024, επιθυμεί να «κλείσει» ο όμιλος Goldair, μαζί με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, τον ανάδοχο που θα αναλάβει το τεχνικό αντικείμενο της μεγάλης επένδυσης, άνω των 200 εκατ. ευρώ, που προωθεί το γκρουπ στο Θριάσιο. Project γνωστό και ως «Θριάσιο I», είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον χώρο των logistics στην Ελλάδα.

Πρόκειται για μια επένδυση 220 εκατ. ευρώ, η οποία θα υλοποιηθεί σε συνολική έκταση 590 στρεμμάτων, με το εμπορευματικό κέντρο να έχει έκταση 220.000 τ.μ. ισόγειους χώρους πολλαπλών χρήσεων. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Αττική μετά το Ελληνικό.

Σε τροχιά υλοποίησης έχει μπει και το mega logistics park της HIG στον Ασπρόπυργο, συνολικής επιφάνειας 290.000 τετραγωνικών μέτρων, αναμένεται να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια. Το έργο των 250 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει ήδη ενταχθεί στις στρατηγικές επενδύσεις, θα είναι η πρώτη επένδυση που αξιοποιεί τις δυνατότητες της προβλήτας, του τρένου και του αυτοκινητόδρομου.

Ακόμη, ο διαγωνισμός για του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη θα δημοπρατηθεί μέσα στον Μάιο. Μέχρι στιγμής στην εν λόγω έκταση, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ, γίνονται τεχνικές και οικονομικές μελέτες και το έργο ωριμάζει. Η παραχώρηση της έκτασης όταν υλοποιηθεί ο διαγωνισμός θα είναι για 30 χρόνια. Το εν λόγω κέντρο εμπορευμάτων θα αποφέρει οφέλη περίπου 300 εκατ. ευρώ σε ακαθάριστη προστιθέμενη αξία.

Η επενδυτική δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα έντονη, καθώς έρχονται πάνω από 300.000 τ.μ. νέες υποδομές logistics και επενδύσεις τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τη δεύτερη γενιά έργων, καθώς οι περισσότεροι όμιλοι του κλάδου έχουν ήδη αναπτύξει, αγοράσει και λειτουργήσει εκατοντάδες χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα υποδομής το 2020 – 2022. Μόνο το δεύτερο τρίμηνο του 2023 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 25% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ο όγκος των νέων logistics εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 500.000 τ.μ. για τα επόμενα τρία χρόνια.

Σημειώνεται ότι η ελληνική αγορά logistics προσφέρει υψηλότερες αποδόσεις σε σύγκριση με τις ώριμες ευρωπαϊκές χώρες, αν και εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από όλες τις βαλκανικές χώρες. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα οι αποδόσεις των νέων κτιρίων με
τεχνολογίες υψηλής ενεργειακής απόδοσης και αυτοματισμού είναι 7,00% – 7,50%, ενώ στις ώριμες δυτικοευρωπαϊκές αγορές κυμαίνονται γύρω στο 4%. 

Οι υψηλότερες τιμές πώλησης βρίσκονται στον Ασπρόπυργο, με 650 ευρώ/τ.μ. για σύγχρονες αποθήκες και ακολουθούν τα Μεσόγεια, η ΒΙΠΕ Σίνδου, η Ελευσίνα, τα Οινόφυτα και το Καλοχώρι. Οι τιμές των ενοικίων έχουν κορυφωθεί, καθώς τα νέα κτίρια logistics στην Αττική ενοικιάζονται με 5 – 6 ευρώ/τ.μ.

To άρθρο Πώς η Ελλάδα εξελίσσεται σε μια ισχυρή δύναμη στον τομέα των logistics δημοσιεύτηκε στο NewsIT .

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button