Οικονομία

Σε αχίλλειο πτέρνα για την παγκόσμια οικονομία αναδεικνύεται η Ερυθρά Θάλασσα – Μεγάλος χαμένος και το λιμάνι του Πειραιά

Οι μέχρι στιγμής επιπτώσεις στη παγκόσμια οικονομία, από τον πόλεμο στην Μ. Ανατολή, είναι μάλλον ελεγχόμενες, ωστόσο η διατήρηση της έντασης και η επέκταση των εστιών στην Ερυθρά Θάλασσα, προκαλούν αν μη τι άλλο έντονη ανησυχία.

Οι συνθήκες στο παγκόσμιο εμπόριο έχουν διαταραχθεί σε σημαντικό βαθμό  (σ.σ. λόγω της κρίση στη Μέση Ανατολή και την Ερυθρά Θάλασσα) και πολλές εταιρίες, των οποίων τα αγαθά διακινούνται δια θαλάσσης μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, αναζητούν άλλες διόδους, πέραν από αυτή της διώρυγας του Σουέζ.

Η ένταση από την περασμένη εβδομάδα δείχνει να εντείνεται κάτι που προκαλεί προβληματισμό κυρίως στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Μία παράπλευρη αλλά καθόλου ευκαταφρόνητη συνέπεια, ότι από τους μεγάλους πληττόμενους της κρίσης είναι το Λιμάνι του Πειραιά. Και αυτό διότι το πρώτο μεγάλο Λιμάνι που συναντά ένα πλοίο βγαίνοντας από το Σουέζ και μπαίνοντας στη Μεσόγειο είναι αυτό του Πειραιά.

Δεν είναι λίγες εξάλλου οι επιχειρήσεις εκείνες που επιλέγουν την αποστολή των προϊόντων τους στην Ευρώπη, μέσω του ελληνικού λιμανιού, είτε οδικώς, είτε σιδηροδρομικώς. Τώρα αυτό με δεδομένου ότι θα αλλάξει η διαδρομή και θα γίνει ο περίπλους της Αφρικής για να φτάσει το εμπόρευμα στην Ευρώπη, τότε ίσως και να επιλεγεί ένα άλλο από τα μεγάλα λιμάνια, όπως αυτό της Αμβέρσας, του Ρότερνταμ ή ακόμη και του Αμβούργου.

Δύο είναι οι άμεσες επιπτώσεις από την κατάσταση που τείνει να δημιουργηθεί. Μία έχει να κάνει με την κατακόρυφη αύξηση του κόστους μεταφοράς, το οποίο αναπόφευκτα θα μεταφερθεί στον τελικό καταναλωτή και η δεύτερη σχετίζεται με την αύξηση του χρόνου παράδοσης των προϊόντων.

Κανείς δεν μπορεί να απαντήσεις με σαφήνεια εάν πρόκειται για κάτι προσωρινό ή κάτι που θα αποκτήσει ένα χαρακτήρα μονιμότητας. Μέχρι πριν από μερικούς μήνες το παγκόσμιο εμπόριο είχε να αντιμετωπίσει τις πειρατείες των Σομαλών από την αφρικανική πλευρά της Ερυθράς Θάλασσα, οι οποίες σήμερα έχουν περάσει σε δεύτερη μοίρα. Ο μεγάλος κίνδυνος για την ναυσιπλοΐα είναι πλέον οι πύραυλοι και τα drones των Χούθι, όπως και οι επιθέσεις από τη θάλασσα με ταχύπλοα, σύμφωνα με δημοσιεύματα του διεθνούς τύπου.

Από την περασμένη εβδομάδα, όπου και ξεκίνησαν οι επιθέσεις των συμμάχων εναντίον του Χούθι στο έδαφος της Υεμένης, πολλά τάνκερ που είχαν φορτώσει από την άλλη πλευρά της Αραβικής χερσονήσου στον Περσικό Κόλπο, άλλαξαν πορεία και κατευθύνθηκαν νότια για να κάνουν τον γύρο την Αφρική, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών.

Από Σουέζ διέρχονται και πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια και τα οποία σε ένα σημαντικό βαθμό ξεκινούν από την Κίνα και την Άπω Ανατολή. Και αυτά όμως κινδυνεύουν και η Κίνα, καλείται να βρει λύσεις ή να εγγυηθεί την ασφάλειά τους. Μέσω της ναυτικής βάσης που διαθέτει στο Τζιμπουτί στα στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ, από την πλευρά της Αφρικής, απέναντι είναι η Υεμένη.

Όμως το πρόβλημα αγγίζει και τις χώρες της περιοχής, όπως για παράδειγμα το Κατάρ που είναι ο νέος μεγάλος προμηθευτής της Ευρώπης σε υγροποιημένο φυσικό αέριο, μετά από τις πρόσφατες πολύ μεγάλες συμφωνίες σε βάθος 27 ετών με τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία. Τα πλοία που θα μεταφέρουν το αέριο, είτε θα πρέπει να αποφύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ, είτε να λάβουν εγγυήσεις για την ασφάλειά τους.

Σύμφωνα με στοιχεία του Reuters, από το Σουέζ διακινείται περίπου το 15% του παγκόσμιου εμπορίου και είναι αναμφίβολα η σημαντικότερη οδός μεταφοράς για τη διακίνηση αγαθών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Σύμφωνα τα διαθέσιμα στοιχεία το πρώτο 10ήμερα εφέτος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι τα έσοδα διέλευσης από την Διώρυγα, έχουν μειωθεί 40%. Η κίνηση των πλοίων μειώθηκε κατά 30% και ο αριθμός των πλοίων υποχώρησε ήδη στα 544 από 777.

Η εναλλακτική, αλλά πολύ πιο χρονοβόρα διαδρομή, με τον περίπλου της Αφρικής για τάνκερ μεταφοράς πετρελαίου από τον Περσικό, στην Ευρώπη θα προσθέσει τουλάχιστον 10-12 μέρες αυξάνοντας κατά 33% το χρόνο ταξιδιού με υψηλότερο κόστος καυσίμων και ρύπων.

Ήδη το Δεκέμβριο το διεθνές εμπόριο μειώθηκε κατά 1,3% από τις επιθέσεις των Χούθι κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα σύμφωνα με το γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο IfW του Κιέλου. Περίπου 200.000 εμπορευματοκιβώτια μεταφέρονταν καθημερινά τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας από 500.000 ημερησίως που ήταν η κίνηση του Νοεμβρίου σύμφωνα με το Ινστιτούτο.

To άρθρο Σε αχίλλειο πτέρνα για την παγκόσμια οικονομία αναδεικνύεται η Ερυθρά Θάλασσα – Μεγάλος χαμένος και το λιμάνι του Πειραιά δημοσιεύτηκε στο NewsIT .

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button